Amsterdam, 31 oktober 2018 – Zowel de vorm als de inhoud van een boodschap dragen bij aan hoe deze boodschap aankomt. Zo zei vrij recent iemand bij de bond tegen mij dat ie het inhoudelijk meestal niet oneens was met wat er op 9innings.nl verschijnt, maar dat ie wel vond dat het er vaak ‘zo rot uit komt’.
Eerlijk is eerlijk, ik zou liegen als ik niet een beetje begrijp wat ie bedoelt. Ik kies vaak een vorm die niet altijd voor iedereen even prettig is. Maar ja, ik schrijf hier meestal ook niet over fantastische plays, mooie homeruns of briljante pitchers, die alleen beschreven al kostelijk leesvoer opleveren. Je moet soms dan ook wel wat extra’s meegeven aan een bericht om de relevante punten, vaak uit een verder saaie vergadering, gelezen en voor het voetlicht te krijgen.
Het lekkere van 9innings.nl is dat ik me verder van niemand iets aan hoef te trekken als het gaat om de vorm, en dat ik wat betreft de inhoud ook gewoon m’n eigen keuzes en afwegingen kan maken. Dat is iets dat de bond zich niet kan permitteren.
Voor wat betreft de communicatie van de bond, via social media, op de websites of directe mailtjes naar mij of naar andere leden geldt dat er wél meer rekening moet worden gehouden met de ontvangers. En als lid van de bond heb je ook net iets meer ‘recht’ op een mening over de communicatie van de bond dan andersom, tenzij je bijvoorbeeld dankzij diezelfde bond een stipendium of salaris ontvangt natuurlijk.
Zo erger ik me regelmatig aan de halleluja-toon die soms aangeslagen wordt als het gaat om de staat van het Nederlandse honkbal. Vorige week nog verscheen er een bericht op de site van de KNBSB waarin stond “Een unieke gebeurtenis, die eens te meer aantoont dat de ‘Kingdom of Baseball’ zijn hoogtijdagen viert.“. En dan weet ik dat er hier bedoeld wordt dat er nog nooit zoveel jongens met een Nederlands paspoort op het allerhoogste niveau hebben gespeeld als nu, maar kom op zeg, “hoogtijdagen” zijn het allerminst, de honkbalsport in Nederland heeft het nog nooit zo moeilijk gehad en is als er niet snel iets gaat veranderen op sterven na dood. We hoeven elkaar niet de hele tijd de put in te praten, maar overdrijven is ook een vak.
Maar goed, waarom dit stukje nu? Nou, ook de KNBSB vindt dat wij met z’n allen iets mogen vinden van de communicatie. Daarvoor hebben ze een enquête op hun site gezet. Als je dus iets vindt van de communicatie en gekozen communicatiekanalen is dit hét moment om daar iets mee te doen. Dat moet dan wel vandaag want dit is de laatste dag dat de enquête live staat.